Information for nybegyndere

TILLYKKE med din nye sport – eller skal vi sige din kommende sport!

Er du ny rytter hos os, kan du godt glæde dig, for der venter dig en masse gode oplevelser. Det er skønt at være sammen med det store, venlige dyr, som hesten er. Desuden giver ridning motion og oplevelser i stalden, på ridebanen, i naturen og ved stævner sammen med andre ”hestetossede”. Mange vælger ”bare” at ride for hyggen og motionens skyld, men vil du være konkurrencerytter, er der mange forskellige discipliner, som du kan dyrke på niveauer lige fra begynder– klasser til højt internationalt niveau. Her i klubben dyrkervi disciplinerne spring og dressur, og vi har ryttere i alle kategorierne. Der kan rides på hold for nybegyndere til øvet og det er muligt at få eneundervisning både hos berider og instruktør.

Omgå hesten med omtanke!

Hesten er et stort og venligt dyr, men hvis den bliver forskrækket, kan den godt reagere pludseligt og voldsomt. Derfor er det vigtigt, at du tænker over, hvordan du omgås den. Vær rolig, undgå løb og larm, snak og rør ved hesten, og tænk over hvordan du nærmer dig den. Fortæl hesten at du kommer, sørg for at du aldrig går bag om hesten eller står bag ved den.

Omgås du hesten med omtanke, og har du dit udstyr i orden (ridehjelm mv) kan de fleste uheld undgås, men selvfølgelig kan der ske noget uforudsigeligt, sådan er det med al sport. Det er din egen pligt at være personligt ulykkesforsikret, og klubben har som sådan ikke noget erstatningsansvar overfor medlemmer.

Ridning bygger på samarbejde og byger på at man kan forstå hinanden. Hesten forstår jo ikke vores sprog, så derfor må du lære det sprog, den forstår.

Lidt TIPS!

· Gå aldrig ind til hesten når den spiser, den kan blive sur.

· Gå aldrig bag om hesten.

· Al færden i stalden foregår fredeligt og roligt.

· Fastgør aldrig dig på nogen måde til hesten.

· Rid altid med ridehjelm.

· Husk ordentligt fodtøj.

· Og husk endelig at klappe hesten og sige tak for turen.

Når man skal begynde til ridning, er der noget udstyr det vil være en god idé at anskaffe sig. Noget af det er supervigtigt – nemlig det, der har med din sikkerhed at gøre. Først RIDEHJELM og GODT FODTØJ (støvler med glat sål og hæl – ikke gummistøvler) Resten kan komme hen ad vejen. Rideklubben har et antal ridehjelme til udlån.

Er du helt nybegynder er det en god ide, at have en hjælper med, som er klar til at hjælpe dig, både med opsadling og med at ”styre” og stoppe hesten ved at løbe ved siden ad.

Når du skal ride undervisning, skal du møde 15-20 min. før undervisningen starter, så du er sikker på at hesten er klar. .

Rigtig god fornøjelse!